Mapa, Cesta
Mapa
Pro zvětšení mapy klepněte na obrázek. Pro více informací o poloze zadejte do Google map následující text:
Dolmøy Gjestebrygge, Dolmøy, Norge
Cesta
Různých variant cesty do Norska je velké množství, ale my se zde podíváme na dvě po vlastní ose a také probereme možnosti dopravy letecky. Závěrem dáme navíc ještě jednu cestu pro ty, co například řídí/jedou pouze v jednom.
Cesta 1 (auto, 1800km)
Začínáme v ČR, konkrétně v Praze. Vydáme směr Ústí nad Labem, poté do Německa na Dresden, Berlin. Z Berlína jsou dvě možnosti pokračování:
- na Rostock a poté trajektem do Trelleborgu (dražší trajekt, lepší cesta)
- na Sassnitz po silnici E251 a poté trajektem Sassnitz – Trelleborg (levnější trajekt).
Trajekt je možné objednat na adrese www.stenaline.cz, stránky jsou v češtině a s objednáním by neměl být žádný problém.
Po přechodu moře se vydáme z Trelleborgu na sever směr Mallmo, Helsingborg, Gotteborg a Oslo (vše po silnici E6). Z Osla stále pokračujeme po silnici E6 na Trodheim, kde se trasa může rozdělit před Hamar na dvě varianty:
- po silnici č.3 (Elverun, Rena, Tynset) (méně radarů, celkově o něco rychlejší)
- nebo dále po E6 (Lillehamer, Favang, Otta, Dombas) (jednodušší trasa).
V Berkak pokračujeme po silnici č.510 na Orkanger (přes Storas, Fannren) a z Orkangeru už je to opravdu “kousek” směr Hitra po silnici č.714, dále Hitra tunelem do městečka Fillan směr Froya. Ve vesničce Kjerringvag už budete prakticky u cíle cesty, za vesničkou po zhruba 200m při výjezdu do kopce narazíte na odbočku doleva (označena cedulí Dolmoy Gjestebrygge) a projedete po nezpevněné komunikaci okolo fotbalového hřiště přímo k moři do kempu.
První část Praha – Rostock má zhruba 600km, druhá část má zhruba 1200km, tedy celkem 1800km cesty.
Cesta 2 a další varianty (auto)
Druhou variantu si popíšeme už spíše stručněji. První část do Rostocku zůstává stejná. Poté ale využijte trajektu Rostock – Getser a dále se vydejte po dálnici na Kodaň a Helsingor. Tam využijte druhý trajekt Helsingor – Helsingborg.
Poté pokračujte po původní trase po silnici E6 stále na sever.
Další variantou je cesta na Hamburk, dále na Berlín a poté přes Dánsko po mostech Malmo – Kodaň a Korsor – Nyborg. Teto varianta je výhodná pro více řičičů a jízdu bez přestávek/zastavení. Poté se dá celá trasa stihnout i za méně než 24 hodin.
Cesta 3 (letecky)
Alternativou je cesta letecky. Nicméně vzhledem k omezenému množství zavazadel/jejich ceně se vyplatí především těm, kteří si vybavení půjčí až na místě. S přepravou ryb zpět není žádný problém – používáme klasickou polystyrenovou bednu.
Lety Praha – Trondheim jsou (tak trochu bohužel) s mezipřistáním většinou v Oslu, občas Kodaň. Varianta přes Kodaň je výhodnější z důvodu neabsolvování kontroly v Oslu při přechodu na vnitrostátní lety. Optimální by byly přímé lety, které ale byly zrušené před několika lety. Jejich návrat by se ale měl blížit, tak snad se dočkáme.
Z Trondheimu je možné využít pro přepravu následující možnosti:
- zapůjčení auta – výhodné pro ty, co budou cestovat, doporučujeme zamluvit vozidlo v předstihu z ČR, vyjde to výrazně levněji
- smluvený odvoz – na něj se informujte dostatečně dopředu, většinou nebývá problém zajistit odvoz
- využít autobudu Letiště – Trodheim a dále katamaranu Trondheim – Sandstatd a zbytek zajisti odvoz (ale je to již pouze kousek).
Cesta 4 (krátká cesta s dlouhým trajektem)
Letos (2016) jsme se rozhodli cestou do Norska zvolit jednu z alternativních cest a nových trajektových spojení do Skandinávie. Využili jsme trajektu Kiel (Německo) – Goteborg (Švédsko) se společností Stenaline a novou loď Stena Germanica.
Zvláštností této nové lodi je palivo, lodní motory využívají ke spalování biometanol, takže provoz je dokonale ekologicky šetrný k moři i ovzduší. Na lodi najdete veškeré pohodlí: restauraci, večeře a snídani ve formě švédských stolů. Jeli jsme v 18:30 z Kielu přes noc a ve Švédsku jsme přistávali v 9:15, přespali jsme v jedné z hezky zařízených kajut a ráno v klidu posnídali.
Z Goteborgu na Hitru je to cca 890km, dá se to ujet za 12 hodin s kratšími přestávkami. Pozor ale v Kielu – přístav nepříliš dobře značen, ale dejte si do navigace Kiel-Haupbanhof a dovede vás to přímo před hlavní vlakové nádraží a hned přes ulici je přístav s kotvištěm Stena Germanica.
Rezervaci lze jednoduše provést online v češtině na www.stenaline.cz, včetně rezervace kajuty. Tato alternativní cesta je zajímavá pro ne zrovna zdatné řidiče a především řidiče “jednotlivce”, kteří nevydrží dlouho řídit a cesta z Trelleborgu na Hitru (1200km) je pro ně dlouhá.